Spiderman - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Pip, Door & Ivo Hoek - WaarBenJij.nu Spiderman - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Pip, Door & Ivo Hoek - WaarBenJij.nu

Spiderman

Door: Ivo van Hoek

Blijf op de hoogte en volg Pip, Door & Ivo

31 Augustus 2010 | Australië, Brisbane

De Franse geveltoerist – briljant waaghals – getalenteerd klimmer – maar vooral milieu activist Alain Robert was deze week ook hier op tournee Down Under. In Sydney vroeg hij op zijn inmiddels bekende wijze aandacht voor de desastreuze opwarming van onze vervuilde- maar nog immer prachtige planeet. Dit maal was een wolkenkrabber van 59 verdiepingen de klos. Slechts in een hempje, korte broek en een paar klimschoentjes beklom deze malloot volledig solo dit enorme gebouw. Waarschijnlijk een simpel tussendoortje nadat hij in het verleden XXL wolkenkrabbers in als de Petronas Towers en het Empire State Building heeft weten te verorberen met duizelingwekkend gemak en snelheid.

Mede door massa uitbuiting zoals overbevissing of vol gevreten toeristen in een watervliegtuig richting luxe resorts in de stille zuidzee, is het treurig gesteld met onze leefomgeving.
Wij hebben inmiddels begrepen dat moeder natuur ook in Europa heeft huis gehouden. Overstromingen door hevige regenval in de zomer lijken momenteel de standaard te worden. “Lijken”want voor dat je 't weet weten we niet beter en denken we dat deze nieuwe situatie altijd zo is geweest. Het vergeten hoe eea vroeger was is gevaarlijk omdat wij onze standaard steeds aan het verleggen zijn. Zo is de jeugd is overtuigd dat water altijd schoon is, gratis uit de kraan komt en een slap aftreksel is van Cola – vlees lekker is met mayo en zijn oorsprong vindt bij de Mc Donalds – in Ijmuiden altijd hoogovens hebben gestaan en die vervuilde rook wolkjes zijn die zorgen voor verkoelende schaduw!?
Hier Down Under is het nu winter en valt er vrijwel geen regen. In hun zomer valt in 't regenwoud erg veel regen, maar dit jaar hebben ze daar nauwelijks “last” van gehad. Wat je ziet is dat die regen nu een paar maanden later valt en dat ook temperaturen anders dan anders zijn. In het droge seizoen hebben wij inmiddels behoorlijk wat plensbuien achter de rug. Gewapend met slechts korte broeken, hempjes en badslippertjes was dat de eerste weken ff afkicken. Mede doordat het toen bij jullie bloody hot was.

Afgelopen week heeft deze hypocriete familie heerlijk eco vriendelijk gekampeerd in een hutje midden in 't regenwoud van Cape Tribulation. Een oase van rust met louter onverharde wegen, VEEL wild gespuis zoals crocs van 3 meter, Sandflies, muggen, spinnen op hand grote, slangen, leguanen, geen internet, geen t.v., wat stroom uit een aggregaat en godverlaten stranden.
Geluk wordt vaak verward met Comfort. Net als hele volksstammen uit Holland hebben wij - verstoken van het comfort thuis – heerlijk genoten van een onbezoldigd simpel Camping life. Inderdaad blijkt dat je luxe zaken kunt missen als kiespijn en zelden meer geniet van de indrukken.

Genieten krijgt voor ons binnenkort een andere dimensie. Eerst nog een tussenstop in de Verenigde Arabische Emiraten (Abu Dhabi) en dan volgt de onherroepelijk harde realiteit van een vast dagritme, school, werken, zoeken naar werk, klusjes rund um hause en andere heerlijkheden des levens. Hopelijk kunnen we terug in die koele vochtige Hollandse mallemolen aandacht blijven schenken aan elkaar, tussen alle drukte door. Net zo belangrijk wellicht is het weerzien van jullie. Ondanks dit gaan we gewoon weer sparen want 9 weken blijkt weer veel te kort en er blijft nog zoveel te ontdekken.

No worries; Hoekies moving home

• 31 Augustus 2010 - 07:25

Ellen Meima:

Ja Do en dan weer gewoon spinnen met de dames met na afloop een kopje koffie en heeeel veel verhalen. Fijn om je binnenkort weer te zien. Knuffeltje voor Pip.

• 31 Augustus 2010 - 07:37

Ilse:

Ik heb weer genoten van je verhaal. Goede thuiskomst!

• 31 Augustus 2010 - 09:42

Lia:

Ontzettend leuk jullie verhalen te volgen. Een goede reis en veel succes met de eerste dagen thuis.
    Zaterdag weer op de pedalen de eerste opgebouwde stress ;-) er weer uit trappen, lieve groetjes
    Lia

• 31 Augustus 2010 - 16:32

Roel:

Hallo Ivo, ik kan niet wachten tot je weer terug bent, nu jullie weg zijn merk ik pas hoe leeg NL is zonder jou, we missen natuurlijk ook de nachtelijke sms'jes en andere flauwekul ;-)