We zijn hier pas 60.000 jaar - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pip, Door & Ivo Hoek - WaarBenJij.nu We zijn hier pas 60.000 jaar - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pip, Door & Ivo Hoek - WaarBenJij.nu

We zijn hier pas 60.000 jaar

Door: Ivo van Hoek

Blijf op de hoogte en volg Pip, Door & Ivo

24 Augustus 2010 | Australië, Sydney

Wanneer je als toerist te gast bent en er sterke verhalen over wilt schrijven, kun je niet om ze heen; de naam Aborigine betekent letterlijk “van oorsprong” en ze zijn 1 v/d oudste volkeren ter wereld. . Momenteel leven er nog zo'n 200.000, waarvan slechts enkele 't traditionele nomaden bestaan nastreven. Daarmee vormen ze slechts 2% van de totale bevolking.

Men schat dat er begin 1600 ca. 500 inheemse talen en even zovele dialecten bestonden, maar allen tot op heden zonder geschreven tekst. In 1788 - toen er wel 500 stammen in heel Australië bestonden - kwamen de blanken ff op bezoek. Tot op de dag van vandaag zijn ze gebleven en de blanke gedraagt zich allerminst als respectvol bezoeker. De nieuwkomers [White men] hadden een totaal onbegrip voor de natuurlijke duurzame levensstijl en al snel werden Aboriginals verdreven van hun zo belangrijke land. Als gevolg werden ze compleet onder de voet gelopen en zelfs gedeporteerd naar reservaten. Pas begin jaren negentig kwam er gelukkig een doorbraak in het gevecht om teruggave van land.
Hun gehele inheemse cultuur wordt door gegeven via verhalen, dans, zang en schilderijen; ofwel Kunst. De 100.000 z.g. Rock Art locaties, de didgeridoo en de boemerang zijn slechts voorbeelden van hun enorme culturele rijkdom. In de schilderijen zie je, behalve mythen, hun scheppingsverhaal terug en een groot eerbetoon aan de voorvaderen.
Ze wisten verder precies waar er water te vinden was, wat te eten en wat niet, welke planten er welke medicinale werking hadden, zelfs communiceerden sommige stammen ahv telepathische gaven. Het “Tracken” ofwel spoorzoeken hadden ze tot kunst verheven en nog steeds is de Walkabout een belangrijke traditie. Ze verlaten daarbij hun eigen leefomgeving om soms maanden door Australië te zwerven in de voetsporen van hun voorouders.
De grootste toeristische trekpleister Ayers Rock, ofwel Uluru, is voor hen de meest heilige plaats en dat vindt zijn oorsprong in hun geloof dat verleden, heden en toekomst als 1 geheel onlosmakelijk zijn verbonden. Dwz hun voorouders zijn aldaar als regenboogslang uit het centrum van de aarde ontsprongen.
Kortom 1 zijn met de natuur en hun motto luidde dan ook: Het land is niet van ons, wij zijn van het land. Behalve dit diepe respect voor de aarde, aanvaarden ze alles in 't leven als een gift. Land behoort volgens hen aan alle dingen en de mens dient louter onderling afspraken te maken en met elkaar te delen. Bezit betekent immers anderen uitsluiten voor eigen genot.
Ze kennen niet een leider, iedereen is gelijk en daarmee is niemand- en iedereen leider. Wel is er respect voor persoonlijke talenten van elk individu en die bij elkaar zorgen ervoor dat ze zich hier al zo verrekte lang handhaven, kortom Teamwork.

Toch heeft het gebrek aan zo'n leider en 't ontbreken van een eenduidige (geschreven) taal waarschijnlijk 't voorlopige lot bezegelt van deze oorspronkelijke bewoners. Tijdens de landelijke verkiezingsstrijd, welke momenteel ook hier gaande is, wordt er met geen woord gerept over bovenstaande zaken e/o belangen. Hetgeen wel de verkiezingscampagnes domineert zijn economische belangen. Alleen die economie is danig van slag en volledig gebaseerd op 't “straks ga ik iets worden” principe. Als ik die iPod heb hoor ik er echt bij, als ik de ideale partner heb wordt ik echt gelukkig, als ik 'n strak lijf heb vindt iedereen me leuk, als ik straks die droombaan heb ben ik echt succesvol. Als werkzoekend individu is Ivo natuurlijk geen haar beter en ga ook ik volledig mee in die mallemolen van het “echte” leven. Het economische systeem heeft nu eenmaal een groot belang ons te weerhouden al iets te zijn, want dan zouden we ophouden om als gekken in een radje te rennen. Door een ferme wurggreep en genoeg economische volgelingen wordt dit door ons zo gekoesterde systeem in stand gehouden. Of we daarmee op de juiste weg zijn, dan wel een dwaalspoor volgen om ons bestaan op moeder aarde te rechtvaardigen weet niemand. Maar mocht de mensheid 't ooit echt goed verkloten op deze planeet - of er is sprake van een Tsunami, vulkaan uitbarsting c.q. bosbrandje van de buiten categorie - dan zal 't volk dat al 60.000 jaar weet waar abraham de mosterd haalt weinig moeite hebben zijn/haar donkere krullenkop boven water te houden!
In hoeverre de uitvinders van de gloeilamp – Eindhoven de gekste – het in dat geval ook overleven hangt sterk af van het bezit van de juiste iPhone die 't slachtoffer in kwestie haarfijn verteld wat te doen in een nood situatie …. tot de iBattery de geest geeft.

X van dominee Gremdaat & zijn 2 vrouwelijke zendelingen, vanuit een zonovergoten- dieprode andere kant van deze aarde.

• 24 Augustus 2010 - 13:46

Roy & Laula:

Hey Tante, goed dat je het toetsenbord hebt overgenomen en je inzicht met ons deelt. Van die kale werden we nie veel wijzer ;-)
    Geniet geniet, want het is zo voorbij.

• 24 Augustus 2010 - 20:02

Joost:

Mooi he captrip.
    Ik vroeg me af of je behalve heel mooi schijven ook nog wel eens aan de conditie gewerkt in de vorm van een MTB bijvoorbeeld ?

Enjoy.
    groetjes uit de satijnvlinderlaan 13

ps. Toch ook nog even naar Cooktown, een van mijn leukste trips nice road.

• 25 Augustus 2010 - 08:02

Lidia:

Dag Avonturiers,
    En Dorothe een fijne verjaardag gehad. Verwend door man en kind!? Ook ik bereik morgen dezelfde acceptabele leeftijd en tja, jullie zijn natuurlijk zondag van harte welkom...Maar ook ik heb begrip voor jullie situatie.
    Nog een fijne vakantie, geniet er nog even van, want het is voorbij voor jullie er erg in hebben...
    Liefs Lidia

• 25 Augustus 2010 - 16:50

Marian:

Zo wat een kei leuke foto's. Tja op de reisverslagen weet ik niet te reageren. Geniet er nog ff van. Tot gauw xx

• 30 Augustus 2010 - 22:55

Art:

mooi verslag Ivo, en een goeie reis terug.